Laman Utama

Friday, September 17, 2010

Ceritera 138 : Berkuda di Terengganu International Endurance Park

Penulis percaya kebanyakkan daripada anda semua pernah mendengar nama ini disebut-sebut. Mungkin belum tahu dimanakah lokasinya. Buat pengetahuan TIEP terletak di Lembah Bidong, Setiu dan jarak dari bandar Kuala Terengganu lebih kurang 3okm.

Dan seperti yang semua maklum, Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Tuanku Mizan Zainal Abidin amat meminati aktiviti sukan berkuda dan dengan sebab itulah terbinanya TIEP.

Dengan adanya pelbagai pertandingan seperti FEI World Endurance Championship, Cabaran Kuda Lasak Terengganu, dan Kejohanan Kuda Lasak Sedunia serta yang akan berlangsung tidak lama lagi ialah Sultan's Cup terengganu Endurance Challenge sekaligus menaikkan nama Terengganu dan menjadikan Malaysia dikenali sehingga ke seluruh dunia.


Selain kemudahan Klinik Kuda yang juga merupakan klinik kuda pertama dibina, pelbagai lagi kemudahan yang disediakan seperti chalet, latihan untuk equestrian dan sebagainya. Jika anda melalui jalan di Lembah Bidong ini, jangan lupa untuk singgah di Terengganu International Endurance Park.

No comments:

Post a Comment