Laman Utama

Friday, May 14, 2010

Ceritera 11 : Berehat dan Bersantai di Dataran Shahbandar

Dataran Shahbandar terletak berhampiran dengan Pasar Payang, Bukit Puteri dan Bazar Warisan. Setelah penat membeli belah anda semua bolehlah datang ke sini untuk berehat bersama keluarga tidak kira samada siang atau pun malam. Sambil berehat dan melapangkan fikiran anda boleh menikmati keindahan sungai Terengganu yang penuh dengan bot-bot dan perahu-perahu dengan angin yang bersepoi-sepoi.



Di sini terdapat pelbagai kemudahan yang disediakan untuk para pengunjung antaranya ialah gerai atau kedai makan, bangku, pondok rehat dan surau. Di samping itu sebuah pusat membeli belah juga ada berhampiran dengan taman ini iaitu dikenali sebagai 'ASTAKA'. Jadi para pengunjung bolehlah singgah untuk membeli-belah di sini.

Buat pengetahuan semua di taman ini pelbagai karnival pernah diadakan seperti Karnival Sua Rasa TV9, Ekspo Barangan, Konsert Monsoon Cup Kick Off, SIRI Jelajah Promosi Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH) 2008, Gempak Astro, Bazar Ramadhan dan lain-lain lagi.

Di sini juga terdapat satu jeti yang dikenali Jeti Shahbandar. Daripada jeti ini para pengunjung boleh menaiki bot penambang untuk pergi ke destinasi-destinasi berhampiran seperti Pulau Wan Man, Pulau Duyung, Pulau Redang, Taman Tamadun Islam dan banyak lagi. Bayaran yang dikenakan murah dan bersesuaian dengan destinasi yang ingin kita tuju.

Dengan adanya perkhidmatan ini orang ramai yang tiada pengangkutan untuk ke destinasi yang disebutkan tadi atau yang ingin mengelakkan daripada kesesakan lalu lintas bolehlah ke jeti ini untuk memudahkan kunjungan. Di samping itu juga para penumpang berpeluang menikmati pemandangan bandar Kuala Terengganu dan kejernihan sungai Terengganu. Apa yang pasti anda akan berpuas hati dan akan mengingati pengalaman ini sebagai satu pengalaman yang menyeronokkan.


1 comment:

  1. salam...boleh x tolong senaraikan berapa tambang bot ke tmpt2 yg cik bgtau tu...

    harap dapat membantu
    tq :)

    ReplyDelete