Laman Utama

Saturday, May 29, 2010

Ceritera 20 : Pasar Malam Dungun, Wajib Singgah


Di sekitar Terengganu boleh dikatakan setiap pelosok bandar dan kampung semestinya ada pasar malam dan salah satunya ialah di bandar Dungun. Ia diadakan pada setiap minggu setiap hari Khamis berhampiran Pejabat Pos Dungun. Rutin bagi keluarga penulis apabila ke bandar Dungun pada hari Khamis semestinya singgah di pasar malam ini. Bagi pendapat penulis pasar malam ini adalah terbesar di sekitar daerah Dungun.




Terdapat banyak gerai-gerai di pasar ini termasuk pakaian, kasut, barangan keperluan, buah-buahan dan makanan. Pelbagai jenis makanan dijual disini termasuk kuih-muih, lauk-pauk dan sebagainya. Adakalanya apabila penulis datang ke sini sehinggakan rabun mata dan keliru apa juadah yang harus dibeli kerana terlalu banyak pilihan yang ada disini. Tetapi penulis bukan balik dengan tangan kosong malah semestinya juadah wajib bagi penulis ialah membeli sate kegemaran dan air kelapa (coconut shake). Amat menyelerakan dan sungguh enak dimakan.


Dengan harga yang murah membuatkan para pengunjung tidak akan terlepas untuk membeli pelbagai jenis makanan dan keperluan lain. Jadi apa lagi hitunglah jari anda bermula dari saat ini untuk menanti hari Khamis yang akan datang supaya anda tidak terlepas untuk singgah ke sini.


No comments:

Post a Comment