Laman Utama

Friday, May 28, 2010

Ceritera 15 : Singgah Sebentar di Pantai Teluk Lipat


Pantai Teluk Lipat juga terletak di daerah Dungun dan berhampiran dengan Teluk Gadong. Ia juga merupakan salah satu kawasan peranginan yang sering menjadi tumpuan orang ramai. Jalan utamanya yang bersebelahan dengan tepi pantai membuatkan para pengunjung berasa kagum melihat keindahan laut yang luas dan diselangi bunyi ombak yang mendamaikan. Di sini juga merupakan tempat kegemaran kaki pancing untuk memancing dan aktiviti menjala ikan tidak kira waktu iaitu dari awal pagi sehinggalah malam.


Setiap kali ke Dungun, sudah pasti penulis dan keluarga akan mengunjungi tempat ini samada bersantai dibawah rimbunan pokok rhu, menjamu hidangan petang seperti keropok goreng, pisang goreng dan sudah pasti dengan hidangan 'Air Batu Campur (ABC) ' yang begitu menyelerakan dengan bertemankan suasana laut sambil menghirup udara yang segar.




Di sepanjang jalan ini juga dipenuhi deretan gerai makan ataupun medan selera yang menjual pelbagai aneka makanan antaranya air kelapa, ABC, pisang goreng, keropok goreng dan sebagainya. Para pengunjung mempunyai banyak pilihan untuk memilih mana-mana gerai makan yang ada di sini dan sudah pasti semua makanan yang disediakan enak dan menyelerakan dengan harga yang murah. Terdapat juga jualan layang-layang, tempat pengumpulan bot-bot atau perahu-perahu para nelayan, jualan hasil laut dan padang bola pantai.




Kunjungan dan singgahan anda sekeluarga akan menjadi kunjungan yang bermakna dan sememangnya tidak dapat dilupakan.


No comments:

Post a Comment