Laman Utama

Friday, May 28, 2010

Ceritera 19 : Jom Kita ke Hutan Lipur Lata Belatan


Hutan Lipur Lata Belatan atau secara ringkasnya lebih dikenali Lata Belatan terletak di Hutan Simpan Gunung Tebu iaitu di Kg. Kuala Kubang, Jabi, Jerteh. Jarak dari bandar Kuala Terengganu ialah 118km dan dari bandar Jertih ialah 24km. Anda yang tidak mempunyai kenderaan sendiri juga boleh menggunakan perkhidmatan awam seperti teksi atau bas. Kawasannya yang luas ini mempunyai pelbagai spesis flora dan fauna serta air terjun yang begitu cantik dan mendamaikan.


Di hutan lipur ini juga merupakan tempat berkumpul untuk memulakan pendakian Gunung Tebu. Yang pasti pelbagai cabaran akan anda tempuhi untuk sampai ke puncak gunung ini dan ini akan memberi pengalaman yang menyeronokkan kepada anda yang minat dengan aktiviti pendakian. Anda semua boleh membawa keluarga dan anak-anak untuk berkelah dan bermandi-manda di sini.



Di sini terdapat kawasan landai yang sesuai untuk anak-anak mandi-manda dan tempat -tempat lain yang lebih menarik. Dengan air yang jernih dan sejuk akan membuatkan anda leka sehingga tiada perasaan mahu pulang. Itulah keistimewaan tempat ini. Anda semua tidak perlu bimbang kerana disini juga disediakan chalet untuk para
pengunjung, tapak perkhemahan, gerai makan dan kemudahan lain seperti bilik persalinan dan surau.




Penulis dan keluarga juga sudah beberapa kali berkunjung ke sini untuk berkelah dan mandi-manda. Sememangnya ia menyeronokkan sehingga tidak sedar waktu berlalu dengan cepat kerana terlalu leka berkelah dan mandi-manda.


Hutan Lipur ini juga tidak lekang dikunjungi oleh para pengunjung samada yang datang dari jauh atau dekat. Kebanyakkan juga adalah daripada rombongan pelajar sekolah atau universiti samada dari Terengganu atau negeri lain kerana kebiasaannya mereka mengadakan aktiviti pendakian dan perkhemahan di sini. Begitulah tarikan yang ada di Hutan Lipur Lata Belatan.


No comments:

Post a Comment