Laman Utama

Friday, July 9, 2010

Ceritera 90 : Di Sebalik Batu Bersurat


Batu Bersurat Terengganu dianggarkan telah berusia lebih kurang 700 tahun adalah merupakan batu bersurat yang mempunyai ukiran paling tua dan tulisan jawi pertama yang dijumpai di Malaysia sekaligus membuktikan Islam telah datang ke Terengganu sebelum 1326 atau 1386. Batu ini ditemui separuh tenggelam selepas banjir surut di tebing Sungai Tersat di Kuala Berang, Hulu Terengganu pada tahun 1899.


Memorial Batu Bersurat telah ditempatkan di Kampung Buluh, Hulu Terengganu. Ia dibangunkan sebagai suatu peringatan tempat penemuan Batu Bersurat. Anda boleh ke sana untuk melihat keunikan batu bersurat tersebut dan mengetahui dengan lebih lanjut asal-usul batu bersurat tersebut. Secara langsung anda boleh melihat dan membaca keterangan yang terkandung pada batu bersurat tersebut.


Apabila anda datang berkunjung ke bandar Terengganu juga kelihatan di bulatan Ladang ditempatkan replika batu bersurat sebagai mercu dan lambang penemuannya di negeri Terengganu. Jadi nak tengok sendiri, datanglah Ke Terengganu.


No comments:

Post a Comment