Laman Utama

Friday, July 9, 2010

Ceritera 92 : Menawan Gunung Tebu

Kalau anda gemar melakukan aktiviti mengembara ataupun mendaki bolehlah ke Gunung Tebu yang terletak di Setiu. Gunung Tebu adalah kemuncak paling tinggi di negeri ini dengan ketinggian kira-kira 1,039 meter (m) dari paras laut.

Dengan keunikan bentuk muka buminya, ramai pendaki tempatan malah luar negara tidak melepaskan peluang untuk meneroka gunung ini. Untuk ke Gunung Tebu, anda bolah ke Hutan Lipur Lata Belatan, Setiu. Dan jarak dari Pekan Jertih ialah 24km dan dari Kuala Terengganu lebih kurang 118km.



Gunung Tebu sering menjadi tumpuan pendaki tempatan yang kerap mengadakan kembara berkumpulan antaranya dari kalangan persatuan-persatuan, pelajar-pelajar sekolah, ipta, kakitangan kerajaan atau swasta malah ada beberapa agensi pelancongan menawarkan pakej ekspedisi menawan puncak Gunung Tebu. Kebiasaannya mendaki gunung ini memakan masa antara dua atau tiga hari.




Mereka yang ingin mendaki gunung Tebu akan menjalani pemeriksaan rutin dan diberikan taklimat oleh pegawai Jabatan Perhutanan sebelum memasuki hutan. Setiap peserta perlu memiliki pas yang dikeluarkan Jabatan Perhutanan dengan bayaran RM5. Dari puncak gunung ini, anda boleh melihat pemandangan seperti Laut China Selatan, Pulau Perhentian dan Pulau Redang.

Sambil meneroka gunung ini anda boleh melihat pelbagai khazanah dan spesis tumbuhan yang wujud di sekelilingnya. Anda yang sukakan cabaran dan aktiviti lasak bolehlah ke Gunung Tebu yang terletak di Terengganu. Jika anda belum pernah ke gunung ini, mulakan perancangan anda dari sekarang.

No comments:

Post a Comment