Laman Utama

Tuesday, June 22, 2010

Ceritera 52 : Suka Sangat Nasi Dagang


Kalau di Terengganu memang banyak sangat kedai yang menjual nasi dagang. Kebanyakkannya dijual pada waktu pagi ataupun petang. Cuma yang memeningkan nak pilih kedai mana yang menjual nasi dagang paling sedap.


Nasi Dagang juga merupakan hidangan istimewa buat warga Timur ini. Nasi Dagang diperbuat daripada campuran beras dan beras pulut dan dimasak bersama-sama santan kelapa berserta kuah kari yang dimasak dengan rempah khas. Ikan yang digunakan biasanya ikan tongkol atau lebih dikenali oleh warga Terengganu ialah ikan aya.

Bagi penulis kalau ikan yang digunakan selain ikan aya seperti ada kekurangan pada hidangan tersebut. Tak terasa keenakan nasi dagang tersebut. Ditambah pula dengan adanya acar timun. Itu yang menyelerakan dan tidak puas untuk merasainya beberapa kali pun. Ibu penulis juga selalu membuat nasi dagang terutamanya untuk makan pagi dan di hari raya.


Berbalik kepada topik kedai nasi dagang yang cukup digemari antaranya ialah Nasi Dagang Mak Ngah (Chendering), Nasi Dagang Kak Yani (Bukit Besar), Nasi Dagang Warisan (Jalan Budiman, Batu Burok), Nasi Dagang Kak Pah (Medan Selera Gerai No.30 di Batu Burok) dan banyak lagi. Kebanyakkan nasi dagang juga dijual di pasar-pasar, kedai makan dan sebagainya. Jadi kalau datang ke Terengganu jangan lupa rasa nasi dagang Terengganu. Pasti sedap dan menyelerakan.


No comments:

Post a Comment