Laman Utama

Sunday, June 27, 2010

Ceritera 63 : Festival Gamelan Sedunia 2010


Tidak lama lagi satu festival akan diadakan di Dataran Shahbandar, Terengganu yang dinamakan sebagai Festival Gamelan Sedunia akan berlangsung pada 23 hingga 25 Julai dan merupakan festival gamelan kali kedua diadakan di Terengganu ini.


Ia disertai oleh 14 kumpulan daripada pelbagai negara antaranya dari Eropah, Indonesia, Jepun dan juga peserta tempatan malah ada juga kumpulan golongan pelajar ipta iaitu Universiti Darul Iman Malaysia (UDM) dan Universiti Islam Antarabangsa (UIA). Dengan adanya festival ini sekaligus menjadi medan pertemuan antara kumpulan gamelan daripada pelbagai negara untuk mengenali antara satu sama lain. Secara langsung festival ini akan menjadi medan untuk mengetengahkan muzik tradisional ke peringkat antarabangsa dan dikenali oleh seluruh pelosok dunia. Orang ramai juga dapat mengenali dengan lebih dekat lagi mengenai dunia gamelan.


Di samping itu, sepanjang festival ini diadakan bengkel turut diadakan antaranya ialah bengkel alat muzik gamelan Jawa, Melayu dan Bali kepada pemuzik-pemuzik gamelan. Muzik Gamelan telah wujud sejak sekian lama. Muzik-muzik yang dimainkan adalah bertemakan tradisional mengikut budaya masing-masing. Antara alatan muzik yang digunakan ialah Gong Agung, Gong Sawokan, Gendang Ibu dan banyak lagi. Kedatangan anda semua amat dialu-alukan untuk memeriahkan suasana.


1 comment:

  1. eeee best yee
    ade ssiapa gee sana
    tlg rakam then send ke youtube
    sy nak tgk...

    ReplyDelete